‘Meedenken met de klant is écht tof!’

27/02/17

 

 VERWERKING

 

‘Meedenken met de klant is écht tof!’

 

Het van oorsprong puur Belgische bedrijf AJ Solutions biedt randapparatuur en complete systemen voor kunststofverwerkende bedrijven. Sinds een aantal jaren richt het bedrijf zich ook actief op de Nederlandse markt. Tijdens de open deurdagen op 9 en 10 maart verwacht zaakvoerder Alain Janssens dan ook veel publiek. ‘We vieren dan tevens ons tienjarig bestaan met onze leveranciers en bieden klanten de mogelijkheid om in gesprek te gaan met elkaar én de verschillende specialisten behorende bij de merken en producten die wij voeren.’

Naast productiemachines zoals extruders en spuitgietmachines, maakt de kunststofverwerkende industrie ook gebruik van een grote hoeveelheid randapparatuur, accessoires en onderhoudsproducten. AJ Solutions uit het Belgische Zandhoven is gespecialiseerd in het leveren van dit type product en bovendien in staat haar klanten te ondersteunen in het maken van de juiste keuze.

In de praktijk geleerd
Eigenaar Alain Janssens richtte tien jaar geleden het bedrijf op samen met zijn echtgenote. Het was een logisch vervolg op de praktijkervaring die hij had opgedaan in het spuitgietbedrijf van zijn grootvader. ‘Ik heb hier alle spreekwoordelijke sporten van de ladder beklommen en ben daarbij onderaan begonnen’ aldus Alain Janssens. ‘Alle kennis en vooral praktijkervaring heb ik in deze tijd en in dit bedrijf opgedaan. Van het uitvoeren en begeleiden van productiewerkzaamheden en het opstellen van matrijzen tot het aankopen van productiemachines en productontwikkeling. Dit betekent dat ik de kunststof sector van alle kanten ken en me bewust ben van de eisen en wensen van de diverse partijen. Omdat ik het echter niet zag zitten om in het familiebedrijf aan het werk te gaan besloot ik, na nog enkele jaren in dienstverband te hebben gewerkt, voor mezelf te beginnen.’

Het uitgangspunt stond Alain Janssens hierbij direct duidelijk voor ogen: hij wilde kwaliteit leveren en ging daarom op zoek naar leveranciers die hem daarbij konden helpen. ‘Het assortiment is nu zo samengesteld, dat ik voor ieder merk en ieder type machine een aparte leverancier heb. Dat betekent per definitie dat deze leverancier dé specialist is voor dit specifieke product. Dat maakt het overzichtelijk omdat ik niet van één toeleverancier verschillende merken afneem, maar alleen het beste.’ 

In de showroom van AJ Solutions staat een belangrijk deel van het assortiment dat door klanten kan worden getest.

 

Een greep uit de producten
Een totaal overzicht van alle producten is te vinden op de website van AJ Solutions, maar enkele highlights weet Alain Janssens wel te noemen: ‘Eén van de eerste bedrijven die ik vertegenwoordigde en meteen een uitzondering is op hetgeen ik zojuist aangaf, is BMS, Benelux Moulding Supply. Dit is een leverancier van onderdelen voor de kunststof industrie en biedt onder meer onderhoudsproducten, mixers, spuitneuzen, verwarmingselementen, waterbatterijen en robotgrijpers. Verder ben ik erg gelukkig met de vertegenwoordiging van HB Therm; een Zwitsers bedrijf dat gespecialiseerd is in tempereerapparaten voor olie en water. Hetzelfde geldt voor Wanner maalmolens, Koch volumetrisch doseren, grondstofdrogers en materiaaltransport en FarragTech grondstofdrogers, luchtkoeling en matrijsdrogers. De overige toeleveranciers completeren mijn pakket met onder andere onderhoudsproducten, instrumentatie, besturingen en transportsystemen. Ik ben lang niet van alle toeleveranciers exclusief vertegenwoordiger, maar wel minimaal partner.’

Samenwerken
Naast het leveren van losse producten wordt Alain Janssens ook steeds meer gevraagd om op te treden als systeemleverancier waarbij het inmiddels gaat om serieuze investeringsgoederen. Hiervoor werkt hij samen met partnerbedrijven die bijvoorbeeld het engineeringwerk verzorgen of de benodigde besturingssoftware schrijven voor systemen of robots.

‘Meedenken met de klant is echt tof’ geeft Alain Janssens aan. ‘Door samen te werken met deze bedrijven, kan ik gebruik maken van de specialistische kennis van deze bedrijven die met de laatste stand der techniek werken zonder de noodzaak deze in eigen huis te hebben.’ Tevens merkt Alain Janssens dat ook het uitvoeren van service en onderhoud aan de randapparatuur en systemen de afgelopen jaren aan belangstelling heeft gewonnen. ‘Hiervoor werk ik samen met twee technische bedrijven die exact weten welk type onderhoud in welke omgeving nodig is om een maximale beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid te kunnen garanderen. Eén van hen is gespecialiseerd in leidingwerk, de tweede in het echte onderhoudswerk. Binnen deze dienst die wij leveren bestaat de mogelijkheid om apparaten tijdelijk te vervangen wanneer de eigen apparatuur wordt gereviseerd of onderhouden.’ Tot slot noemt Alain Janssens met trots zijn showroom waar een groot deel van zijn assortiment staat opgesteld. Hier kunnen klanten uitproberen en testen en hebben tevens de mogelijkheid de apparaten en machines te lenen om op eigen locatie te onderzoeken of het de juiste oplossing is. In alle gevallen kunnen klanten een training volgen zodat de betreffende machine uiteindelijk op de juiste manier wordt bediend en onderhouden. 

Bedrijfspand van AJ Solutions.

‘Het blijft een kwestie van vertrouwen’
Het ruime assortiment producten en diensten heeft Alain Janssens maar om één reden: zijn klanten optimaal bedienen. ‘Ik verzorg mijn klanten goed’ geeft hij aan. ‘Eenvoudig omdat het in onze branche gaat om vertrouwen. Je moet er als klant van op aan kunnen dat ik het product of systeem aanbeveel dat ook daadwerkelijk het beste is voor hem. Dat deze aanpak de juiste is, bewijst wat mij betreft onder meer de omzet die ik draai met het eerder genoemde product van HB Therm. Dit merk is het duurste in de markt en ik had nooit gedacht dat ik hiervan zoveel zou verkopen. Door de hoge kwaliteit en het feit dat ik de markt goed ken, en dus weet welke bedrijven hier echt iets aan hebben, worden er júist veel van deze producten van verkocht. Maar vertrouwen moet je winnen. Je moet dus kunnen laten zien dat je de juiste kwaliteit en oplossing levert en hiervoor moeite wilt doen. Als het moet rijd ik dus met alle plezier voor een enkele component bij mijn klant langs.’

De Nederlandse markt
Ongeveer twee jaar geleden zette Alain Janssens zijn eerste officiële stappen in de Nederlandse markt door speciaal hiervoor een vertegenwoordiger aan te nemen. Voor die tijd was hij al min of meer actief door onder meer de zogenaamde ‘promofolder’ te sturen naar Nederlandse kunststofverwerkende bedrijven.

Hierin staan verschillende handige producten beschreven waarmee dit type bedrijf zijn voordeel kan doen. Bijvoorbeeld een oplossing om sneller matrijzen te kunnen reinigen waardoor het wisselen van een kunststof of kleur sneller kan verlopen.

‘Een aparte vertegenwoordiger aannemen voor de Nederlandse markt in de persoon van Ferdy Gerits, is een bewuste stap’, geeft Alain Janssens aan. ‘Er zijn immers bepaalde cultuurverschillen tussen België en Nederland die ik wil respecteren opdat ik ook de Nederlandse markt uiteindelijk zo goed mogelijk kan bedienen. Daarbij staat natuurlijk voorop dat we in Nederland minimaal zoveel aandacht en zorg aan de klanten geven als we hier in België gewend zijn.’

Open deurdagen
De toevoeging van Nederlandse klanten zal de tweejaarlijks georganiseerde ‘open deur’ dagen - waar bovendien het tienjarige bestaan wordt gevierd - nog drukker maken dan anders. Als referentie noemt Alain Janssens de 140 bezoekers die twee jaar geleden zijn geteld. ‘Deze dagen, dit jaar op 9 en 10 maart, bieden bij uitstek de gelegenheid om te kijken hoe alle producten en systemen in de praktijk werken. Vorig jaar heb ik hiervoor speciaal een spuitgietmachine gekocht; gewoon omdat ik graag wil dat er beweging is in mijn showroom. Er moet iets te zien zijn. Daarnaast zijn de twintig belangrijkste bedrijven die ik vertegenwoordig aanwezig om vragen te beantwoorden en te demonstreren. Bovendien worden er verschillende lezingen gehouden door diverse klanten, waaronder Tupperware. De voertaal is daarbij Engels zodat zowel onze Nederlandsals Franstalige klanten de presentaties goed kunnen volgen. Het volledige programma is op onze website te vinden en toont echt interessante lezingen. Bijvoorbeeld over energiebesparing middels temperatuurbeheersing of het verhaal waarin wordt verteld hoe de maximale beschikbaarheid van een matrijs is te realiseren door gebruik te maken van TPM (Total Productive Maintenance). Het gaat in alle gevallen om verhalen uit de praktijk waaraan praktisch ieder kunststofverwerkend bedrijf iets aan heeft; de aanpak, een ander inzicht. Het is geweldig om te zien hoe innovatief bedrijven steeds weer zijn om hun kosten te drukken, de veiligheid te verhogen, het proces te versnellen, het energieverbruik te reduceren… En natuurlijk is een traiteur aanwezig en krijgen alle bezoekers bij vertrek een fraai aandenken.’ 

Tijdens de open deur dagen worden diverse interessante lezingen gehouden.

Creatief denken Wat maakt AJ Solutions – power in plastics – nu zo onderscheidend? Alain Janssens denkt dat het antwoord in de ‘toegevoegde waarde’ ligt. ‘Het gaat niet alleen om de producten’, geeft hij aan. ‘Het gaat er ook om dat ons bedrijf graag met onze klanten meedenkt en daarbij bovendien heel snel reageert. Een offerte duurt hier geen weken; het liefst geven we dezelfde dag nog een antwoord. Daarbij werken we pro-actief. We laden onze producten in de auto en rijden naar de klant om te demonstreren hoe het werkt. Voila; een frisse, persoonlijke aanpak die België in mijn ogen tien jaar geleden goed kon gebruiken. Verder liggen er uitdagingen in het vinden van creatieve oplossingen voor nieuwe vraagstukken. Bijvoorbeeld voor die klant die honderd stuks van wel hele speciale verwarmingselementen nodig heeft maar niet over de ruimte en het budget beschikt om deze in één keer af te nemen. Dit is op te lossen door de helft uit te leveren en de andere helft bij ons op voorraad te houden. Naast het feit dat je een klant hiermee helpt, draagt dit soort initiatieven ook zeker bij aan het opbouwen van een lange termijn relatie. En dat werkt.’

Alain Janssens: ‘Het gaat niet alleen om de producten. Het gaat er ook om dat ons bedrijf graag met onze klanten meedenkt en snel reageert.’